England - fredag den 26. juni 2009

Fra Windermere til Hawkshead

Dagens distance: 16,7 km.
Dagens samlede stigning: 552 m.

Efter en ordentlig omgang morgenmad med både müsli, toast og english breakfast, stævnede vi ud med lidt tunge hoveder. Forventningerne var i top og vejret var super.

Vi startede med at gå til Bowness, der ligger ved søen Windermere Lake. Her var pænt mange turister, da en del turbåde starter derfra.

Men vi fortsatte til den lille båd, der skulle bringe os over på den anden side af søen. Så gik turen ellers langs kysten mod nord. Terrænet var fint og landskabet varierede meget. Der var nok at se på med både søbred, skove og åbne enge.

Ved 12-tiden drejede vi til venstre op af en stejl sti, turens første stigning. Højeste punkt var 241 moh. Landskabet skiftede fortsat meget. Fra udkigspunktet Latterbarrow havde vi bl.a. flot udsyn til byen Ambleside.

Mens vi spiste vores frokost, blev vejret en smule dårligere. Der kom flere skyer og solen blev efterhånden væk for os. Vi fandt en direkte vej ned fra udsigtspunktet mod Outgate og pubben Outgate Inn. Her smagte vi suværen øl, før vi fortsatte mod Hawkshead på en smal trafikeret landevej.

Hawkshead er en speciel lille by med meget smalle gader. Vi forsøgte at proviantere i den lokale Coop forretning men vi blev netop lige smækket ude, selv om de først lukkede 10 min. senere. På pubben forsøgte vi at få et bord til aftensmad. Det var heller ikke let, for alt var booket. Vi havde ellers overvejet at gå ud til vores overnatningssted Waterside House, der lå udenfor byen og så vende tilbage til byen. Men vi fik chancen for at spise på pubben, hvis vi kunne love, at vi var færdig inden kl. 20. Det lovede vi. Efter aftensmaden fik vi allernådigst lov til at købe et par Becks Bier med hjem til vores B&B. Dem nød vi i haven.

Dagens første tur havde givet ømme fødder og lidt ømhed på det ene skinneben. Det var vist nådigt sluppet med uvante vandreben og et par forholdsvis nye støvler. Vejret sluttede rimelig gråt.